انواع بازرسی کالا

در تجارت جهانی یکی از بزرگترین دغدغه هایی که برای خریدار وجود دارد، استاندارد کالاهایی است که در قرارداد ثبت شده است. برای اینکه این روند به درستی پیش رود و هیچ مغایرتی میان قرارداد و کالاها وجود نداشته باشد، شرکت هایی مبنی بر بازرسی کالا وجود دارند که باعث می شوند کالاها با همان استاندارد لازم تایید شوند. بازرسی را می توان در همان کارهایی اعم از بررسی و آزمایش کالاها به صورت کمی و کیفی که توسط تیم بازرسی کالا انجام می گردد، خلاصه کرد. قصد داریم در مورد انواع بازرسی کالا در این مطلب بیشتر گفتگو کنیم پس با ما همراه باشید.

روش های مختلف بازرسی کالا

همانطور که تجارت کالا، روز به روز در عرصه جهانی در حال گسترش است باید روند این موضوع نیز تصحیح و روز به روز مورد اطمینان تر شود. بازرسی کالا نیز طبق توضیحاتی که داده شد می تواند این اطمینان پذیری را افزایش دهد و انواع بازرسی کالای وارداتی روش های مختلفی نیز خواهد داشت که در سطح جهانی به 5 دسته کلی تقسیم می شوند.

بازرسی در زمان تولید (DPI)

بازرسی در زمان تولید

بازرسی در زمان تولید که یکی از انواع بازرسی کالا می باشد، معمولا تنها در زمانی انجام می شود که مواد اولیه و قطعاتی که در زمان تولید استفاده می شوند در فرآیند تولید اهمیت بسیاری داشته و در صورت هر گونه اشتباه در زمان بازرسی در آینده می توانند خسارت زیادی داشته باشند و همین موضوع باعث می شود تا از بازرسی در زمان تولید استفاده شود. برخی اوقات ممکن است ایراداتی از یک کالا سر بزند که ممکن خواهد بود با بررسی فقط در زمان تولید مشخص شود.

برخی اوقات ممکن است بخش های مختلف یک کالای پیچیده که از قسمت های مختلفی تشکیل شده است، توسط گروه ها و شرکت های متفاوتی تهیه و تولید شده باشد و قادر خواهد بود کیفیت هر کدام از این قسمت ها و قطعات بر روی محصول نهایی تاثیر بسیار زیادی بگذارد، پس باید بررسی و بازرسی در زمان تولید در همان ابتدا انجام شود تا مشخص شود از کدام قطعه می تواند مشکلات ناشی گردد.

همچنین میتوانید این مقاله را مطالعه فرمایید: گواهی coc چیست؟

ویژگی های مثبت بازرسی در زمان تولید (DPI)

بازرسی در زمان تولید همانطور که گفته شد، این شانس را به تولید کننده خواهد داد تا از اشتباهات در زمان تولید آگاه شود و با کمترین هزینه بتواند ایرادات را رفع نماید. همچنین شرکت هایی که به صورت پیمانکاری برای او قطعه تولید می کنند را بررسی و عیارسنجی کند. پس این نوع بازرسی می تواند یک مرحله مهم برای کسانی باشد که مراحل تولید پیچیده ای را در ابتدای کار بر عهده دارند.

بازرسی قبل از حمل (PSI)

بازرسی قبل از حمل

بازرسی قبل از حمل یکی از انواع بازرسی کالای وارداتی می باشد که یک بازرسی تصادفی است و نام آن را بازرسی به صورت چشمی نیز می توان گذاشت. این روش به گونه ای است که شرکت های بازرسی کالا به طور تصادفی برخی از کالاهایی که برای حمل آماده می شوند را تست می کنند و می توان مراحلی که در این مدل از بازرسی کالا انجام می شود، به این صورت دانست:

  • محصولات تولید شده از لحاظ ایمنی و عملکردی که دارند مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
  • کیفیت محصولات به طور تصادفی تایید می شود و هر تعدیل قیمتی باید مورد بازرسی قرار گیرد.
  • طبق قرارداد مشخص خواهد شد که سفارش ها با نکاتی که در تعهدنامه ذکر شده است تطابق داشته باشند.
  • بسته بندی محصولات به درستی انجام شده باشد و برچسب و مارک های حمل و نقل همگی به طور درستی قرار گرفته باشد.

ویژگی های مثبت بازرسی قبل از حمل (PSI)

این بازرسی همانطور که در توضیحات گفته شد به دلیل اینکه به صورت تصادفی انجام می شود می تواند یک نمای کلی از تمامی محصولات و کیفیت آن ها به بازرس بدهد و کمترین زمان را درگیر کند. ویژگی مثبت بعدی که در انواع بازرسی کالا از نوع قبل از حمل وجود دارد، این است که محصولات قبل از اینکه حمل سنجیده خواهند شد و عیار آن ها نیز مشخص می شود و می توان از حمل محصولات معیوب جلوگیری کرد که بسیار موضوع مهمی می تواند باشد.

همچنین میتوانید این مقاله را مطالعه فرمایید: ترانزیت داخلی چیست و چگونه انجام می­ گیرد؟

بازرسی قیمت

وقتی واردات برخی از کالاهای خاص در میان باشد، ارزش پیش فاکتوری که توسط فروشنده به خریدار داده می شود بسیار بالا می رود و باید قبل از اینکه ارزی اختصاص بگیرد ارزش این پیش فاکتور، بررسی شود. این پیش فاکتور کمک خواهد کرد که قیمت حدودی کالاها مشخص شود و در صورتی که خریدار تایید کننده این پیش فاکتور باشد، می تواند عقد قرارداد میان خریدار و فروشنده انجام شود.

سند پیش فاکتور می تواند نقش مهمی در مراحلی همچون ثبت سفارش، گشایش اعتبارسندی و ترخیص کالاها از گمرک داشته باشد و خریدار نیز برای اینکه بخواهد ارز دولتی دریافت کند یا مجوزی برای واردات کالا داشته باشد، باید پیش فاکتور محصولات را به همراه داشته باشد.

این بازرسی همانطور که از نامش پیداست صرفا برای بررسی قیمت محصول انجام خواهد شد. همچنین این بازرسی توسط دستوری که از سمت بانک یا موسسه ای که از نظر مالی تامین کننده است، بررسی می شود و هدف این بازرسی این موضوع است که از هرگونه سو استفاده از ارز های ارزان قیمت و وام هایی با بهره پایین جلوگیری شود.

همچنین میتوانید این مقاله را مطالعه فرمایید: آشنایی با قواعد اینکوترمز

بازرسی اصالت فروشنده

اگر هر گونه شک و شبهه ای برای تایید فروشنده و اصالت آن وجود داشته باشد، از سمت شرکت بازرسی بررسی هایی جهت تایید هویت و ماهیت فروشنده صورت خواهد گرفت و مشخص می شود که آیا فروشنده می تواند تمامی تعهدات خود را در قرارداد برآورده کند یا خیر. بازرسی اصالت فروشنده و بازرسی قیمت و بررسی ارزش پیش فاکتور یا پروفرما با یکدیگر در یک زمان انجام خواهند شد و گواهی آن ها نیز با هم صادر می شود.

بازرسی استاندارد اجباری

یکی از پیچیده ترین و مهم ترین انواع بازرسی کالا، بازرسی استاندارد اجباری می باشد که باید توجه بسیار زیادی به آن شود. این بازرسی توسط شرکت های بازرسی کننده که جانشینی سازمان استاندارد را برعهده دارند انجام می شود. این شرکت ها وارد عمل شده و در زمانی که کالاها خروج پیدا می کنند بررسی خواهند شد. بازرسی استاندارد اجباری در آزمایشگاه های مجاز انجام می شود و پس از بررسی های لازم در صورت تایید، گواهی انطباق برای کالاها صادر خواهد شد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان

افتخار میکنیم میزبان بهترین ها هستیم