هزینه پست پیشتاز

از قدیم الایام ارسال محصولات و سوغاتی توسط پست و خدمات پستی محبوبیت زیادی داشته است. امروزه که فروشگاه های اینترنتی و خرید غیرحضوری متداول شده و محصولات از طریق پست به دست مصرف کنندگان می رسد؛ اهمیت این خدمات دوچندان شده است. اما وقتی صحبت از سرعت در تحویل مرسولات پستی باشد پست پیشتاز حرف اول را می زند. در این روش، ارسال بسته های بین شهری یک روز و بسته های بین استانی 2 الی 5 روز انجام می شود. تا انتها همراه ما باشید که هزینه پست پیشتاز و عوامل موثر بر آن را بررسی کنیم.

مهم ترین عامل تاثیرگذار بر هزینه پست پیشتاز چیست؟

اصلی ترین و برجسته ترین عاملی که هزینه پست پیشتاز را تعیین می کند مقصد است. از آن جایی که مقصد تمامی بسته ها متفاوت است و برخی بسته ها به سمت مرکز استان ها و برخی دیگر به شهرستان ها رهسپار می شوند؛ هزینه هر بسته پستی به مقصد و مسیری که باید طی شود وابسته است. برای تعیین هزینه پست پیشتاز، استان ها به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • دسته اول: استان های بومی

در صورتی که شهر مبدا و مقصد بسته داخل یک استان باشند مرسوله درون استان بومی انتقال می یابد. هزینه این انتقال بسیار پایین تر از حمل و نقل دسته های دیگر است.

  • دسته دوم: استان های همجوار

بسته هایی که در این دسته قرار می گیرند؛ دارای مقصدی هستند که با استان شهر مبدا مرز مشترک دارند. ارسال این مرسولات با هزینه کمتری نسبت به بسته های دسته سوم انجام خواهد شد.

  • دسته سوم: استان های غیرهمجوار

استان هایی شامل این دسته می شوند که با استان مبدا هیچ مرز مشترکی ندارند. برای ارسال این مرسولات، بسته از یک استان همجوار عبور می کند. این گونه مرسولات به علت طولانی بودن مسافت، بیشترین هزینه پست پیشتاز را دارند. در این بین اگر بسته به روستا ارسال شود یا از راه های صعب العبور عبور کند هزینه پست بیشتر خواهد شد.

پست پیشتاز

وزن یک بسته چه تاثیری بر هزینه پست پیشتاز دارد؟

قبل از هر چیز لازم است این نکته مهم را بدانید که وزن در پست پیشتاز هم شامل وزن محصول و هم وزن مرسوله خواهد شد. مرسوله می تواند یک پاکت کوچک یا جعبه کارتونی بزرگ باشد. بدیهی است که هر چقدر وزن مرسوله بیشتر باشد از هزینه پست بیشتری هم برخوردار است.

هزینه پست پیشتاز

نوع مرسوله هم در هزینه پست پیشتاز تاثیرگذار است؟

در جواب این سوال باید بگوییم بله؛ نوع مرسوله هم عامل تعیین کننده ای در هزینه پست پیشتاز است. در ادامه قصد داریم انواع مرسولات را به اختصار بررسی کنیم:

  • پاکت: متداول ترین مرسوله پست پیشتاز، پاکت است. پاکت در بین اشخاص حقیقی و حقوقی با وزن حداکثر 2 کیلوگرم مبادله می شود. این مرسولات کمترین هزینه پستی را دارند.
  • بسته: برای ارسال اقلامی که نمی توان از پاکت استفاده کرد با بسته ارسال می شوند. این مرسولات باید دارای وزن حداکثر 2 کیلوگرم باشد.
  • امانت: روزنامه، نشریات یا کتاب هایی که به طور ویژه و خاصی ارسال می شوند در دسته امانت قرار می گیرند. حداقل وزن این نوع مرسولات 5 کیلوگرم و حداکثر آن 30 گیلوگرم است.

نوشتن کدپستی گیرنده و فرستنده

بسته هایی که فاقد کدپستی فرستنده و گیرنده هستند با مبلغی بیشتر از سایر بسته ها ارسال می شوند. این اضافه مبلغ بابت جریمه اخذ می شود.

بیمه

هر روزه بسته ها و مرسولات بسیاری از طریق پست پیشتاز به سراسر کشور ارسال می شوند. این حجم بسیار ممکن است باعث آسیب دیدن بسته ها در حین جابه جایی شود. شرکت دانا حمل تمام تلاش خود را می کند که این صدمات احتمالی را به حداقل برساند اما لازم است افرادی که بسته های خود را با پست پیشتاز ارسال می کنند آن ها را بیمه کنند. در این شرایط در صورت بروز مشکل طبق تعرفه غرامت پرداخت خواهد شد. میزان مبلغ بیمه بسته به ارزش تقریبی کالا و حساسیت آن متفاوت خواهد بود.

هزینه مرسولات با مقاصد خارج از کشور

همیشه بسته ها به داخل کشور ارسال نمی شوند و افراد بسیاری بسته هایی را از داخل ایران به کشورهای خارجی پست می کنند. هزینه ارسال این مرسوله ها به عواملی چون کشور مقصد، وزن و ابعاد بسته، ارزش بسته و غیره بستگی دارد. تقسیم بندی کشور موضوعی است که در ارسال مرسوله به خارج از کشور باید مدنظر قرار دهید. کشورها به سه دسته مختلف تقسیم می شوند. دسته اول شامل کشورهایی می شوند که فاصله زیادی با ایران ندارند مانند کشورهای هم مرز ایران. گروم دوم عمدتا کشورهای اروپایی را شامل می شود مانند آلمان، ایتالیا و بلژیک. در دسته سوم کشورهای آمریکایی قرار دارند. هزینه ارسال بسته به کشورهای گروه سوم بیشتر از گروه اول و دوم است.

در نهایت

در انتخاب نحوه ارسال مرسولات خود تنها هزینه آن را مدنظر قرار ندهید. قطعا هزینه پست پیشتاز مهم ترین الویت نخواهد بود. به طور مثال این موضوع را مدنظر قرار دهید که آیا برای دریافت مرسوله خود عجله دارید یا خیر. مرسوله از چه نوعی است، چه ارزشی دارد و آیا لازم است ارسال به صورت سفارشی انجام شود. اما به طور کلی باید اظهار کرد عموم مردم برای ارسال مرسولات خود پست پیشتاز را انتخاب می کنند. پشت پیشتاز کمی از نظر هزینه بیشتر از پست عادی است اما در مقابل بسته سریع تر و آسانتر به دست گیرنده می رسد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان

افتخار میکنیم میزبان بهترین ها هستیم