هزینه پست سفارشی

برای ارسال نامه، محصول یا کالا روش های بسیاری وجود دارد که یکی از متداول ترین آن ها پست سفارشی است. در مواقعی که برای رسیدن بسته محدودیت زمانی ندارید؛ پست سفارشی گزینه مناسبی خواهد بود. این روش ارسال هزینه کمتری نسبت به سایر روش ها مانند پست پیشتاز دارد. بنابراین برای افرادی که فروشگاه های اینترنتی دارند یا روزانه بسته های زیادی را ارسال می کنند؛ پست سفارشی مقرون به صرفه است. شما به عنوان یک فروشگاه اینترنتی یا فردی که قصد ارسال بسته ای را دارد باید در مورد هزینه های پست مطلع باشید. در واقع برای افرادی که بسته های زیادی را ارسال می کنند محاسبه هزینه پستی یکی از مهم ترین چالش ها است. هزینه پست سفارشی به عواملی بستگی دارد که در ادامه آن ها را شرح داده ایم.

مسیر

مسیر و مسافت بین شهر مبدا و مقصد یک بسته پستی مهم ترین عاملی است که روی هزینه پست سفارشی تاثیر می گذارد. مرسولات از شهرهای مختلف ارسال می شوند و مقاصد متفاوتی دارند. حتی برخی از بسته ها به روستاهای دور و نزدیک رهسپار خواهند شد. بنابراین مسافتی که بسته طی می کند اصلی ترین عامل در تعیین هزینه پست سفارشی است. در تعیین هزینه پست سفارشی، استان ها به سه دسته عمده تقسیم شده اند.

مطالعه بیشتر: پست سفارشی

استان بومی

اگر شهر مبدا و مقصد یک بسته پستی درون یک استان باشد؛ بسته در استان بومی انتقال می یابد. هزینه این ارسال بسیار پایین تر از سایر حمل ونقل ها است.

استان همجوار

دسته دوم مربوط به استان های همجوار است؛ استان هایی که با یکدیگر مرز مشترک دارند. ارسال این بسته ها به نسبت بسته هایی که شامل گروه سوم می شوند با هزینه کمتری انجام می پذیرد.

استان های غیرهمجوار

استان های غیر همجوار شامل استان هایی می شوند که هیچ مرز مشترکی ندارند. برای ارسال به این استان ها مرسوله باید حداقل از یک استان همجوار عبور کند. بسته هایی که به این استان ها ارسال می شوند به علت طولانی بودن مسافت از هزینه پست سفارشی بیشتری برخوردار هستند. البته این که مرسوله به مرکز استان یا شهرستان ها حتی روستاها ارسال می شود هم روی هزینه پستی تاثیر دارد.

هزینه پست سفارشی

وزن مرسوله

اولین اقدامی که در زمان دریافت بسته از فرستنده انجام می گیرد تعیین دقیق وزن و ابعاد آن است. این موضوع هزینه پست سفارشی را تعیین خواهد کرد. در تعیین وزن بسته پستی بدانید که وزن شامل وزن مرسوله و محصول می شود. مرسوله شما ممکن است یک پاکت باشد یا یک جعبه بزرگ. همان طور که می دانید هر چه وزن یک مرسوله از یک کیلوگرم بیشتر شود هزینه ارسال آن هم بیشتر خواهد شد.

مطالعه بیشتر: پست سریع

نوع مرسوله

عامل بعدی که روی هزینه ارسال تاثیر می گذارد نوع مرسوله است. برای آن که انواع مرسولات را بدانید آن ها را به طور مختصر بررسی می کنیم:

پاکت: متداول ترین مرسوله پست سفارشی، پاکت است. پاکت توسط افراد حقیقی و حقوقی با وزنی کمتر از 2 کیلوگرم مبادله می شود. به طور تقریبی مرسولاتی که با پاکت ارسال می شوند؛ کمترین میزان هزینه را در پی دارند.

بسته: برخی از اقلام که ابعاد خاصی دارند را نمی توان با پاکت ارسال کرد و آن ها را باید درون بسته قرار دارد. حداکثر اقلامی که می توان با بسته ارسال کرد 2 کیلوگرم است.

نوشتن کدپستی

نوشتن کدپستی مقصد و مبدا عملیات پستی را سریعتر و دقیق تر می کند. بنابراین عدم نوشتن کدپستی برایتان هزینه خواهد داشت. این مبلغ به عنوان جریمه اخذ می شود.

بیمه

محصولات و اقلام درون مرسوله بر اساس 4 شاخص زیر بررسی می شوند.

  • ظرافت/ حساسیت
  • عمر کالا/ خرابی جنس
  • ارزش کالا
  • وزن کالا/ اندازه

اجناس ظریف و حساس یا ارزشمند نیاز دارند که بیمه شوند. در صورتی که یک بسته پستی دارای بیمه باشد بابت هر گونه خسارت، غرامت پرداخت می شود. هزینه بیمه بسته به ارزشمندی مرسوله تعیین می شود.

مطالعه بیشتر: ارسال مرسولات

در نهایت

یکی از دغدغه هایی که فروشندگان اینترنتی با آن روبرو هستند، محاسبه هزینه پست است. در این مقاله مهم ترین عواملی که می توانند تعیین کننده هزینه پست سفارشی باشند را بررسی کردیم. بسته هایی که با پست سفارشی ارسال می شوند به صورت زمینی جابه جا خواهند شد. به همین دلیل زمان بیشتری طول می کشد که به دست گیرنده برسند. به علت طولانی شدن زمان جابه جایی، این نحوه ارسال کمترین هزینه را دربردارد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان

افتخار میکنیم میزبان بهترین ها هستیم