نکاتی که برای ارسال بار شکستنی باید رعایت کنید

یکی از مهمترین مزیت های زندگی مدرن امکان ارسال مرسوله های پستی از یک نقطه به نقاط مختلف دنیا است. همچنین هر روزه روش های بهتر، ایمن تر و سریع تری برای ارسال مرسوله ارائه می شود و کیفیت خدمات رسانی در این حوزه ارتقا پیدا می کند. به عبارت دیگر این روزها پست و روش های ارسال بار نسبت به قبل پیشرفت چشمگیری کرده است؛ اما با این وجود هیچ تضمین صددرصدی برای جلوگیری از آسیب بارهای حساس و شکستنی وجود ندارد. به نحوی که یکی از مهمترین چالش ها و نگرانی ها برای صاحبان کالاها، مخصوصاً کالاها و مرسوله های حساس و شکستنی سالم رسیدن محتوای درون بسته به مقصد است.
محصولات حساس و شکستنی طیف گسترده ای از کالاها و اقلام را در برمی گیرند. از این رو یکی از مهمترین حساسیت های کار صنایع لجستیک و شرکت های پستی ارسال کالای حساس و شکستنی است. به طور کلی ارسال مرسوله شکستنی از مبدا به مقصد نیاز به دقت، مراقبت، و برنامه ریزی خاصی دارد و باید از همان لحظه آماده سازی بسته برای ارسال تا لحظه تحویل آن در مقصد به گیرنده نکات مختلفی مد نظر قرار بگیرد. به عبارت دیگر باید هنگام آماده سازی و بسته بندی، محموله را با استفاده از ابزار مناسب بار و با رعایت نکات مهم بسته بندی کرده و برای ارسال آن یک روش مناسب را انتخاب کرد.
زمانی که بهای بسته پستی را گیرنده پرداخت کرده باشد، سالم رساندن آن به مقصد هم برای ارسال کنند و هم برای شرکت لجستیکی اهمیت بسیار زیادی دارد . به همین دلیل شرکت های پستی و لجستیکی مختلف نظیر شرکت دانا حمل برای اطمینان خاطر مشتریان و همچنین افزایش کیفیت خدمات رسانی خود دستورالعمل های خاصی را ارائه می دهند. در ادامه این مطلب از دانا حمل نکات مهمی که برای ارسال بار شکستنی باید رعایت شوند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتخاب روش بسته بندی مناسب

انتخاب روش بسته بندی مناسب

در عصر کنونی خیلی راحت می توان کالا و محصولات را به نقاط مختلف جهان ارسال کرد. به همین دلیل برای افزایش کیفیت بسته بندی و ارسال کالاها بدون کمترین ضرر و زیان از نقطه مبدا به مقصد هر روزه شیوه ها و امکانات جدیدی برای بسته بندی ارائه می شود. از این رو در حال حاضر برای بسته بندی مرسوله های شکستنی روش های مختلفی وجود دارد که انتخاب گزینه مناسب از بین آنها دارای اهمیت زیادی است.
خوشبختانه با توجه به امکاناتی که برای بسته بندی کالاهای شکستنی در دسترس قرار دارد، مهمترین چیزی که احتمال آسیب کالای شکستنی و ضرر و زیان های ناشی از آن را در حین جابجایی افزایش می دهد، یک بی دقتی و عدم بسته بندی صحیح است.
برای انتخاب یک روش بسته بندی مناسب، شناخت شیوه های بسته بندی کالاهای شکستنی اهمیت زیادی دارد. از این رو کسانی که با شیوه های موجود آشنا نیستند، هرگز نمی توانند انتخاب مناسبی داشته باشند. به طور کلی بهترین و رایج ترین روش های بسته بندی کالاهای شکستنی شامل موارد زیر است.

استفاده از هارد باکس برای بسته بندی کالای شکستنی

انتخاب جعبه مناسب برای بسته بندی کردن بار شکستنی اهمیت زیادی دارد. با این وجود بسیاری از افراد برای کاهش هزینه ها به سراغ جعبه های ارزان قیمت و بی کیفیت می روند. متاسفانه تفکر و انتخاب فوق نتیجه ای کاملاً معکوس داشته و در اکثر موارد منجر به شکستن و آسیب دیدن محموله و زیان های ناشی از آن می شود؛ زیرا جعبه های معمولی و ارزان قیمت در برابر فشار و آسیب های محیطی مقاومت کمی دارند و به راحتی پاره می شوند؛ بنابراین یکی بهترین راهکارها برای محافظت از کالاهای شکستنی ارزشمند در حین جابجایی، انتخاب جعبه های محکم و مقاوم نظیر هارد باکس است.
هارد باکس ها دارای ابعاد مختلفی بوده و از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و به صورت اختصاصی برای بسته بندی کالاهای حساس, ارزش و شکستنی تولید می شوند.

استفاده از پلاستیک حباب دار برای بسته بندی بار شکستنی

استفاده از پلاستیک حباب دار برای بسته بندی کالاهای شکستنی یکی از بهترین و قدیمی ترین روش ها به شمار می رود. پلاستیک های حباب دار بر اساس اندازه حباب دو نوع بوده و شامل رول های دارای حباب کوچک و رول های دارای حباب بزرگ هستند و گزینه مناسب برای بسته بندی معمولاً بر اساس جنس و نوع کالا مشخص می شود.

استفاده از فیلرهای فومی برای بسته بندی بار شکستنی

فیلرهای فومی فرم لوبیایی شکل دارند و خیلی راحت در هم قفل می شوند. به همین دلیل استفاده از آنها برای محتویات داخل بسته فضای ایمنی را فراهم می کند. البته فیلرها به عنوان پر کننده به کار می روند و خاصیت ضربه گیری دارند. به همین دلیل استفاده از آنها برای بسته بندی محصولات شکستنی از آسیب محتویات درون جعبه جلوگیری می کند.
ناگفته نماند که فوم های پلاستیکی قابل بازیافت نیستند و به همین دلیل برای محیط زیست مضر هستند. البته برخی از تولید کنندگان اقدام به تولید فوم های قابل بازیافت کرده اند و به دوستداران محیط زیست توصیه می شود برای حفظ سلامت طبیعت به سراغ این موارد بروند.

استفاده از فوم برای بسته بندی بار شکستنی

فوم بسته بندی شامل کیسه های توخالی است که در وسط بافت آنها هوا وجود دارد. این دسته از محصولات در رول ها و ورقه های فومی تولید می شوند و بسیار سبک، نرم و منعطف هستند. در صنعت بسته بندی فوم ها بین کالاهای مسطح قرار می گیرند و از آنها به عنوان لایه محافظ و جدا کننده استفاده می شود. البته برخی از فوم ها ساختاری مشابه با شانه تخم مرغ دارند و در جعبه های پستی به عنوان لایه آستر برای بسته بندی و ارسال لوازم حساس و الکترونیکی استفاده می شوند.

استفاده از کیسه هوا برای بسته بندی بار شکستنی

کیسه هوا همه مزایای عنوان شده برای فیلرها و نایلون های حباب دار را یکجا به همراه دارد. منتهی حمل و نقل و انبار کردن آن نسبت به فیلرها و نایلون های حباب دار راحت تر و ارزان تر است. کیسه های هوا به صورت مسطح و تخت به فروش می رسند و پس از استفاده با استفاده از دستگاه مخصوص پر از هوا می شوند. از این ابزار می توان در هر زمان و هر مکانی برای پیچاندن به دور وسیله شکستنی، پر کردن فضای خالی بسته بندی و محافظت از کالاها استفاده کرد.

استفاده از کاغذهای کرافت برای بسته بندی بار شکستنی

یکی دیگر از ابزارهای مناسب برای بسته بندی مرسوله های شکستنی شامل کاغذهای قهوه ای رنگ کرافت است. این کاغذها در گذشته بیشتر برای بسته بندی شیرینی و میوه استفاده می شدند؛ اما اکنون در صنعت بسته بندی برای محافظت از کالا در برابر تکان های شدید به عنوان ضربه گیر به کار می رود.
ناگفته نماند این نوع کاغذ لبه های برنده و تیزی دارد و برای بسته بندی کالاهای حساس مناسب نیست و حتی ممکن است در حین استفاده و بریدن لبه های تیز آن به دست آسیب بزند. البته جهت افزایش سریع بسته بندی کالا با استفاده کاغذ کرافت از دستگاه مخصوصی برای بریدن و مچاله کردن آن استفاده می شود.

استفاده از فوم اینستاپک برای بسته بندی بار شکستنی

فوم اینستاپک قیمت بالایی دارد؛ اما به جرات می توان از آن به عنوان بهترین ابزار برای بسته بندی بار شکستنی یاد کرد. زیرا حاوی یک ماده محافظتی هوشمند بوده و با فشار یک دکمه به خودی خود باد می شود و کالای شکستنی را دربرمی گیرد. فوم اینستاپک دور کالای شکستنی یک لایه کاملاً محکم ایجاد کرده و جعبه را کاملا پر می کند؛ اما بافت نرمی دارد و هیچ فشار به جعبه وارد نمی کند.

نکات مهم در بسته بندی مرسولات پستی

بسته بندی درست و استاندارد مرسوله

بسته بندی درست و استاندارد مرسوله

برای بسته بندی درست و اصولی وسایل شکستنی باید نکات مختلفی را در نظر گرفت و اقدامات خاصی را انجام داد که مهمترین آنها شامل موارد زیر هستند.

انتخاب جعبه بندی با کیفیت

برای بسته بندی بار شکستنی جعبه های بسته بندی مختلفی نظیر جعبه های مقوایی، یونولیتی و غیره وجود دارد که بهترین جعبه باید بر حسب نوع بار و میزان حساسیت آن انتخاب شود؛ اما در کل جعبه هایی که بافت راه راه و دیواره های دو یا چند لایه دارند، انتخاب بهتری هستند. زیرا این دسته از جعبه ها کیفیت و دوام خوبی دارند و ایمنی قابل قبولی را برای بسته به وجود می آورند.

توجه به ابعاد بار شکستنی

دومین نکته برای بسته بندی اصولی و استاندارد وسایل شکستنی توجه به ابعاد باز و انتخاب یک جعبه با ابعاد مناسب برای آن است. باید از انتخاب جعبه های کوچک یا بزرگ برای بسته بندی کالاهای شکستنی خودداری کرد. زیرا صورت کوچک بودن جعبه کالا در حین جابجایی تحت فشار قرار گرفته و احتمال شکستن آن بیشتر می شود.
همچنین درون جعبه نباید فضای خالی زیاد باشد و کالا بتواند آزادانه درون آن حرکت کند. زیرا در این صورت ممکن است به علت قرار گرفتن در معرض ضربه بشکند. از طرف دیگر متناسب با افزایش ابعاد جعبه بسته بندی، هزینه پستی نیز افزایش پیدا می کند؛ بنابراین برای مدیریت هزینه ها و کاهش احتمال شکستن بارهای حساس باید جعبه بسته بندی را متناسب با ابعاد، حجم و وزن بار انتخاب کرد.

توجه به شکل، نوع و جنس کالا

برای انتخاب جعبه بسته بندی مناسب حتماً باید شکل، نوع و جنس کالا را نیز در نظر گرفت. حالت و فرم برخی از کالاها، احتمال شکستگی آنها را افزایش می دهد. برای بسته بندی درست و استاندارد چنین کالاهایی باید با استفاده از پلاستیک و کاغذ گودی ها و فضاهای توخالی درون بسته بندی را پر کرده و از این طریق شکل ساده تر و مسطحی را درون بسته بندی ایجاد کرد.

پر کردن فضاهای خالی درون جعبه

برای افزایش ایمنی بارهای حساس و کاهش احتمال شکستنی در فرایند ارسال، باید فضاهای خالی جعبه بسته بندی را با استفاده از پلاستیک های حباب دار، یونولیت، قالب فومی و دیگر موارد مشابه پر کرد. همچنین استفاده از پرکننده با کیفیت برای این منظور اهمیت زیادی دارد. زیرا متناسب با میزان کیفیت پرکننده ایمنی بسته بندی نیز افزایش پیدا می کند. ناگفته نماند که برای دوستداران طبیعت پلاستیک حباب دار پرکننده بهتری است. زیرا فوم ها قابل بازیافت نیستند و به محیط زیست آسیب می زنند.

استفاده از تقسیم کننده های داخلی جعبه

زمانی که بسته ارسالی شامل دو یا چند کالا باشد، برای افزایش امنیت کالاهای درون جعبه، حتماً باید از تقسیم کننده استفاده کرد. ابتدا باید هر کدام را به صورت جداگانه با پلاستیک حباب دار یا روزنامه پوشانده و سپس محل قرارگیری آنها را در داخل جعبه با استفاده از تقسیم کننده مشخص کرد.
چسب کاری طول و عرض جعبه
پس از قرار دادن کالا درون جعبه، باید روی درزهای جعبه را چسب کاری کرد. برای کسب نتیجه بهتر و بسته بندی صحیح بار شکستنی باید تکه های چسب را به شکل (H) روی هم چسباند و نقطه پایانی چسب ها را تا وسط سطوح جعبه بسته بندی کشید. همچنین کناره های جعبه را نیز باید چسب کاری کرد.

نصب برچسب مرسوله شکستنی روی جعبه

یکی از مهم ترین نکات در ارسال بسته های شکستنی نصب علامت مرسوله شکستنی روی جعبه بسته بندی است. پس از رعایت همه نکات عنوان شده در مطالب قبلی و اتمام فرایند بسته بندی، باید برچسب مرسوله شکستنی را نیز روی جعبه قرارداد. البته برخی از جعبه ها به صورت خاص برای کالاهای شکستنی عرضه می شوند و حاوی چنین برچسبی هستند.
در صورتی که امکان دسترسی به جعبه های مخصوص و حاوی برچسب شکستنی امکان پذیر نباشد حتماً باید برچسب مرسوله شکستنی را تهیه کرده و روی بسته نصب کرد. اگر امکان دسترسی به برچسب نیز وجود نداشته باشد، باید به شکل کاملاً واضح روی جعبه بسته بندی شکستنی بودن مرسوله را مشخص کرد.

معرفی برترین شرکت‌های پستی بین‌المللی

انتخاب شرکت پستی معتبر

دیگر نکته مهم برای ارسال بار شکستنی انتخاب یک شرکت پستی معتبر است. این روزها بسیاری از شرکت های پستی خوشنام و با تجربه جهت پوشش نیاز مشتریان خود خدمات بسته بندی کالا را نیز ارائه می دهند و مسئولیت بسته بندی را بر عهده می گیرند.
برخلاف تصور بسته بندی مخصوصاً بسته بندی کالاهای شکستنی یک فرایند کاملاً تخصصی است و به تجربه و مهارت نیاز دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد برای اطمینان خاطر بیشتر این مسئولیت را نیز به شرکت های باربری واگذار می کنند. بیشتر شرکت های باربری و پستی برای بسته بندی بار تیم فنی متخصص و با تجربه ای در اختیار دارند و از این رو خدمات بی عیب و نقصی ارائه می دهند.
انتخاب شرکت باربری و لجستیکی مناسب برای شرکت ها و فروشگاه ها مخصوصا فروشگاه های اینترنتی که در اکثر موارد کالاها را پستی به دست مشتریان خود می رسانند، اهمیت بیشتری دارد. زیرا کیفیت خدمات رسانی شرکت حمل و نقل به صورت مستقیم بر اعتبار کسب و کار آنها تاثیر می گذارد.
البته کیفیت خدمات دهی همه شرکت های باربری و لجستیکی برای بسته بندی و ارسال محموله یکسان نیست. از این رو انتخاب شرکت مناسب اهمیت زیادی دارد و انتخاب باید با دقت انجام شود. برای این منظور صاحبان کالا و محصولات باید خدمات شرکت های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و سپس بر حسب شرایط بهترین گزینه را از بین آنها انتخاب کنند. به طور کلی یک شرکت پستی و لجستیکی معتبر و شایسته جهت ارسال بار مخصوصاً بارهای شکستنی باید ویژگی های زیر را داشته باشد.
• ارسال فوری سفارش ها
• انتخاب سریع ترین، ایمن ترین و ارزان ترین روش ارسال
• فراهم کردن امکان رهگیری سفارش توسط فروشنده و مشتری.
• ارائه خدمات بیمه حمل بار
• قبول کردن مسئولیت ارسال بار مخصوصا بارهای شکستنی از لحظه بسته بندی تا تحویل به گیرنده
• ارائه خدمات بسته بندی

بیمه بار

وسایل شکستنی هر چقدر هم که خوب بسته بندی شوند باز در معرض صدمه قرار دارند و همه جنبه های ارسال بار شکستنی همیشه قابل کنترل نیست. در چنین مواردی فقط بیمه بار است که صاحبان کالاهای گران قیمت و با ارزش را از ضرر و زیان دور می کند.
شرکت های باربری برای جلوگیری از بروز حوادث غیر قابل پیش بینی نظیر حوادث جاده ای و حوادث ناشی از شرایط آب و هوایی اقدامات راهبردی مختلفی را انجام می دهند؛ اما با این وجود در صنعت حمل و نقل جلوگیری از حوادث غیر قابل پیش بینی به صورت صد در صد امکان پذیر نیست. به همین دلیل بسیاری از شرکت های باربری برای جلوگیری از ضرر و زیان های ناشی از حوادث غیر قابل پیش بینی، از مشتریان خود می خواهند که مرسوله با ارزش و گران قیمت خود را بیمه کنند.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب عنوان شده می توان نتیجه گرفت که مهمترین نکات ارسال بار شکستنی شامل انتخاب روش بسته بندی مناسب، بسته بندی استاندارد و انتخاب شرکت لجستیکی معبر است. روش های مختلفی برای بسته بندی بار وجود دارد و هر کدام از آنها برای کالای خاصی مناسب هستند. همچنین روش درست و ابزار مناسب برای بسته بندی باید بر حسب نوع کالا انتخاب شود.
در صنعت پستی و لجستیک یکی از حساس ترین مراحل خدمات رسانی، بسته بندی و ارسال مرسوله های شکستنی است. کالاهای شکستنی طیف وسیعی را شامل می شود و هر چقدر که کالا گران قیمت تر و با ارزش تر باشد به همان میزان حساسیت ارسال آن بالا می رود. به همین دلیل شرکت های لجستیکی برای جلوگیری از آسیب کالاهای شکستنی و حفظ اعتبار کسب و کار خود، علاوه بر افزایش کیفیت خدمات رسانی، همواره راهکارهای مختلفی را پیش روی مشتریان قرار داده و نکات مهم را به آنها گوشزد می کنند. دانا حمل نیز از این قاعده مستثنی نیست.
در طول این مطلب از دانا حمل همه نکاتی که برای ارسال بار شکستنی باید رعایت شود، عنوان شدند. امیدواریم که کاربران همیشگی این مجموعه و صاحبان مرسوله های شکستی با توجه کردن به آنها هم خود را در مرض ضرر و زیان قرار ندهند و هم در افزایش اعتبار این مجموعه سهیم شوند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان

افتخار میکنیم میزبان بهترین ها هستیم