مدیر لجستیک کیست؟ و چه وظایفی دارد؟

مدیر لجستیک با عنوان مدیر زنجیره تامین نیز خوانده می شود و شخصی است که برنامه ریزی های لازم برای ذخیره سازی، توزیع و جابجایی منابع یک شرکت را انجام می دهد. این شخص وظایف مختلفی برعهده دارد؛ اما مهمترین وظایف آن بررسی بودجه، ساخت مسیرهای تحویل و پردازش محموله ها است. در ادامه این مطلب از سایت دانا حمل در کنار تعریف کاملتر مفهوم مدیریت لجستیک، وظایف و دیگر موضوعات مرتبط با مدیریت لجستیک نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیر لجستیک کیست؟

مدیر لجستیک یکی از اجزای مهم مدیریت زنجیره در مسیر تامین محصول و خدمات از نقطه مبدا تا مصرف است. امروزه سازمان های موفق و مجموعه هایی که نسبت به رقبا از جایگاه رقابتی ویژه ای برخوردار هستند، یک مدیر لجستیک با تجربه و کارآمد در اختیار دارند. زیرا با توجه به رشد سریع بازارهای جهانی، باید فرایندهای زنجیره ای تامین و لجستیکی به شکل موثر و کارآمد مدیریت شوند.
مدیریت موثر و حرفه ای نیز فقط از عهده یک مدیر لجستیک با تجربه و کاربلد امکان پذیر است. در واقع مدیریت لجستیک شامل فرآیند مدیریت استراتژیک جابجایی، تدارکات، ذخیره سازی و قطعات، ذخیره سازی مواد، موجودی نهایی از طریق کانال های بازاریابی و سازمان است و باید برنامه ریزی ها به نحوی باشد که سود شرکت نسبت به هزینه های مصرفی آن به حداکثر برسد.

فرایند زنجیره تامین و تامین کالا چیست؟

فرایند زنجیره تامین شبکه ای است که برای تولید و توزیع محصولی خاص و تحویل آن به خریدار نهایی بین شرکت تولید کننده و تامین کنندگان آن برقرار می شود و مراحل رساندن خدمات یا محصول از حالت اولیه به مشتری یا مصرف کننده را نشان می دهد. این شبکه شامل نهادها، افراد، فعالیت ها، اطلاعات و منابع مختلف است.

خدمات لجستیک

وظایف مدیر لجستیک چیست؟

وظایف مدیر لجستیکمدیر لجستیک به عنوان سرپرست بر کل فرایند خرید و توزیع زنجیره تامین نظارت دارد. به عنوان مثال برای مدیریت موجودی انبار، موجودی محصولاتی که در انبار ذخیره شده اند را بررسی می کند و یا برای ایجاد روابط طولانی مدت و قوی با مشتریان و تامین کنندگان محصول همکاری دارد.
همچنین جهت تعیین نرخ حمل و نقل به صورت پیوسته با شرکت های باربری همکاری می کند. در واقع برنامه ریزی کل محموله های ورودی و خروجی و کل فرایند تحویل محصولات با مدیر لجستیک است. همچنین جهت اطمینان خاطر از به موقع رسیدن هر محصول به مقصد دائما بر فرایند تحویل محصولات نظارت دارد.
مدیر لجستیک برای آنکه مطمئن شود فرآیندهای لجستیکی به درستی اجرا می شوند، با روسای بخش های مختلف ارتباط می گیرد و از این طریق بهبودهای لجستیکی مورد نیاز در سراسر سازمان را مشخص می کند.
با توجه به توضیحات ارائه شده می توان نتیجه گرفت که اصلی ترین وظایف مدیر لجستیک شامل برنامه ریزی، اجرا و کنترل است.
در مرحله برنامه ریزی مدیر لجستیک اهداف را شناسایی می کند و راه حل های مناسبی را برای رسیدن به اهداف شناسایی شده ارائه می دهد. در مرحله اجرا باید راه حل های ارائه شده را در عملی کند و در مرحله نظارت و کنترل نیز عملکرد راهکارها را مشاهده کرده و نتیجه را تحلیل می کند.
مدیر لجستیک برای انجام راحت وظایف، باید بتواند مراحل مختلف وظایف خود را درک کند. در کل وظایف و مسئولیت های مدیر لجستیک شامل موارد زیر هستند.
• کنترل و مدیریت موجودی انبار شرکت و حفظ سوابق موجودی
• انتخاب اپراتورها جهت حمل و نقل
• نظارت و مدیریت بودجه شرکت
• مذاکره در مورد قراردادها و نرخ ها با شرکت های باربری و حمل و نقل
• حل و فصل مشکلات، شکایات و پاسخگویی به سوالات مرتبط با آنها
• پیگیری اخبار مرتبط با شرکت های حمل و مطالعه نرخ ها، مسیرها و هرگونه تغییر در آنها.

 

مهارت های مدیر لجستیک

مدیر لجستیک برای آنکه بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد و در حرفه خود فرد موفقی بوده و عملکرد درستی ارائه دهد، باید بر مهارت های مورد نیاز مسلط باشد. به عبارت دیگر یک مدیر لجستیک موفق همه مهارت های زیر را دارد.
• تفکر خلاق
• ارتباط کلامی و نوشتاری عالی
• مدیریت زمان خواب
• مهارت های حل مسئله
• داشتن تسلط برای کار با داده های الکترونیکی و آشنایی با نرم افزارهای مختلف

تفاوت لجستیک و حمل و نقل چیست؟

مدیران لجستیک در چه بخش هایی کار می کند؟

به طور کلی مدیران لجستیک در صنایع مختلفی می توانند کار کنند؛ اما در تمامی صنایع وظایف مشابهی دارند. به عبارت دیگر مدیران لجستیک در همه صنایع وظیفه نظارت بر فرایندهای حمل و نقل و موجودی یک سازمان را بر عهده می گیرند.
البته بسته به نوع صنعت بخش هایی که مدیران لجستیک می توانند در آن کار کند متفاوت است. به عنوان مثال برخی از آنها در دفتر کار می کنند و با روسای بخش و اعضای تیم رابطه نزدیکی دارند. زیرا در این صورت می توانند تدارک های بهبودی را برای تیم درخواست داده و در رابطه با بروز رسانی های شرکت با اعضای سطح ارشد و روسای بخش گفتگو کنند.
برخی از آنها نیز بیشتر وقت خود را در دفتر، صرف ارسال پیام و برقراری تماس با شرکت ها، تامین کنندگان، مشتریان و یا آنکه بروز رسانی های حمل و نقل و سفارشات می کنند؛ اما برخی دیگر بر اساس موقعیت کاری خود ترجیح می دهند که به جای دفتر، بیشتر در انبار و در کنار کارگران انبار باشند. زیرا در این صورت برای افزایش سطح بهره وری و کارایی خود بهتر می توانند پیشرفت های لجستیکی مورد نیاز را مشخص کنند.

موقعیت کاری برای مدیر لجستیک

موقعیت کاری برای مدیر لجستیکشرکت ها و کارفرماها اغلب کسانی را به عنوان مدیر لجستیک استخدام می کنند که در رشته های مهندسی عملیات، مدیریت بازرگانی، مدیریت زنجیره تامین، تجارت و دیگر رشته های مرتبط تحصیل کرده و حداقل مدرک کارشناسی داشته باشند.
البته برای برخی تجربه نیز مهم است و به دنبال جذب کسانی هستند که علاوه بر تحصیلات مربوطه در این زمینه تجربه نیز داشته باشند. همچنین برخورداری از گواهینامه های صنعت نیز یک امتیاز محسوب می شود و شانس استخدام برای شغل مدیریت لجستیک را افزایش می دهد.

چگونگی دسترسی مدیران لجستیک به گزارش های شرکت

معمولا مسئولیت کل تیم لجستیک بر عهده مدیران لجستیک است و هماهنگی های لازم بین افسران لجستیک نیز توسط این فرد انجام می شود. مدیران لجستیک برای تمرکز روی کارهای سطح بالاتر و تصمیم گیری های مهم، انجام برخی از فرآیندها را به افسران یا کارمندان مجموعه لجستیک واگذار می کنند.
به عبارت دیگر برخی از مسئولیت ها را بر اساس سطح مهارت به دیگر کارکنان مجموعه می سپارند و خودشان نیز به صورت منظم بر عملکرد کاری آنها نظارت دارند. به این ترتیب در هر جایی که لازم باشد با افسران جلسات انفرادی تشکیل می دهند و درباره بهبودهایی که باید صورت بگیرد با آنها صحبت می کند. از طرف دیگر افسران لجستیک نیز گزارش های لازم را در اختیار مدیران قرار می دهند.

چرا برون سپاری خدمات لجستیک مهم است؟

ویژگی های یک مدیر لجستیک خوب

مدیریت لجستیک باید با تقویت کارایی خود در تمام فرآیندهای درگیر، اثربخشی خود را تقویت کند. یک مدیر لجستیک حرفه ای و کار بلد باید برای چالش های غیر منتظره قدرت حل مسئله و تفکر انتقادی داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است سازمان به صورت غیر منتظره با محدودیت فضای ذخیره سازی یا حمل و نقل مواجه شود در چنین مواقعی این وظیفه مدیر لجستیک است که بتواند از طریق مدیریت زمان و اولویت بندی مناسب زمان مشکلات را از پیش رو بردارد.
یک مدیر لجستیک قدرتمند باید رهبری شایسته باشد. زیرا فقط از این طریق می تواند به مجموعه زیر دست خود انگیزه انجام صحیح وظایف محوله را بدهد. برخورداری از توانایی ارتباطی قوی نیز از دیگر ویژگی های یک مدیر لجستیک خوب است.
مدیران لجستیک هر روزه با مشتریان و همچنین کارمندان خود در تعامل هستند و در صورتی که قدرت ارتباطی خوبی نداشته باشند نمی توانند سازمان را به درستی مدیریت کنند و بین اجرای سازمان ارتباط مناسبی به وجود آورند.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ارائه شده می توان نتیجه گرفت که مدیر لجستیک وظایف مشخصی دارد و وظیفه اصلی او ذخیره سازی، جابجایی و توزیع منابع شرکت است. مدیر لجستیک یا زنجیره تامین همچنین وظایف بررسی بودجه، ساخت مسیرهای تحویل و پردازش محموله ها را نیز بر عهده دارد. این دسته از افراد در صنایع مختلفی می توانند فعالیت کنند و محدودیتی برای فعالیت در حوزه خاصی برای آنها وجود ندارد. منتهی در تمامی وظایف مشخصی دارند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان

افتخار میکنیم میزبان بهترین ها هستیم