مارکت پلیس چیست؟ چه ویژگی ها و چه معایبی دارد؟

مارکت پلیس یا چند فروشندگی، یک پلتفرم آنلاین است که امکان فروش محصولات و خدمات را برای فروشندگان فراهم می کند. یک پلتفرم تجارت الکترونیک که در آن اشخاص ثالث محصولات و یا خدمات خود را به فروش می رسانند. در مفهوم کلی بازار، محلی برای خرید و فروش کالاها و خدمات به معنای فیزیکی است. اما در مفهوم دیجیتال، این فضا مارکت پلیس نام نام دارد ویک فضای انلاین است که در ان خریداران و فروشندگان به تجارت می پردازند.

این پلتفرم به فروشندگان اجازه می‌دهد تا در غرفه‌های مجازی خود محصولات خود را ارائه کنند و خریداران نیز می‌توانند از این غرفه‌ ها بازدید کرده و محصولات مورد نیاز خود را بخرند. مارکت پلیس‌‌ها در جامعه امروزی به موفق‌ترین پلتفرم فروش کالا تبدیل شده‌اند، به عنوان فضاهای آنلاین باز معرفی می‌شوند که مشتریان از طریق آن می‌توانند محصولات مختلف را به شکل یکپارچه جست‌ وجو کنند. هم اکنون این بازارهای آنلاین به موفق‌ترین پلتفرم فروش کالا تبدیل شده‌اند که تنوع، مقایسه قیمت و تجربه خرید آسان ‌تر را برای مشتری به همراه می‌آورند و از ارائه خدمات به مشتری گرفته تا حمل کالا متناسب با نیاز خریدار، بهترین مزایا را برای کاربر و کسب‌ وکار به ارمغان می‌آورند.

مارکت‌ پلیس‌ها می‌توانند بزرگ، کوچک، آنلاین و یا حتی فیزیکی باشند. به‌ طوری ‌که یک سوپرمارکت زنجیره‌ای فیزیکی می‌تواند یک مارکت‌ پلیس باشد.در این فضا کالاهای متفاوتی خرید و فروش می شود که مشتریان می توانند محصولات مختلف و متنوع را جستجو و با مقایسه قیمت آن ها را خریداری نمایند. در این مطلب درباره اینکه مارکت پلیس چیست؟ چه مزایا و چه معایبی دارد؟ توضیح می دهیم.

اهمیت مارکت پلیس

مارکت پلیس در دنیای امروزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با رشد روزافزون تجارت الکترونیک و افزایش رقابت در بازارهای آنلاین، نیاز به نظارت و مدیریت صحیح فعالیت‌ها و عملکرد وب‌ سایت یا فروشگاه آنلاین افزایش یافته است. مارکت پلیس ابزاری قدرتمند است که به کسب‌ وکارها کمک می‌کند تا بهبودهای لازم را در فعالیت‌های آنلاین خود اعمال کنند و رقابت را در بازار به خوبی مدیریت کنند.

عناصر کلیدی مارکت پلیس

مانیتورینگ: این شامل مشاهده و نظارت مداوم بر عملکرد وب‌ سایت یا فروشگاه آنلاین از نظر ترافیک، بازدید کنندگان، و غیره می‌شود.

تحلیل داده‌ها: استفاده از ابزارها و روش‌های تحلیل داده برای درک بهتر الگوها و رفتار مشتریان و بهبود عملکرد انجام می شود.

نظارت بر رقبا:در این قسمت بررسی و تحلیل رقبا و رصد فعالیت‌های آنان به منظور ارائه راهکارهای بهبودی و رقابتی‌ ترصورت می پذیرد.

مدیریت بازخوردهای مشتریان: جمع‌آوری، تحلیل و پاسخگویی به بازخوردهای مشتریان به منظور بهبود عملکرد و خدمات

تفاوت بین مارکت‌ پلیس و فروشگاه اینترنتی چیست؟

تجارت الکترونیک، به ‌طور خلاصه شامل خرید و فروش کالا و خدمات در اینترنت بوده و بسته به تعداد فروشندگان، دارای 2 نوع پلتفرم زیر است:

فروشگاه تجارت الکترونیک، فروشگاه اینترنتی، فروشگاه اینترنتی تک

مارکت ‌پلیس، مارکت ‌پلیس آنلاین، مارکت‌ پلیس چند فروشنده‌ای

تفاوت اصلی بین تجارت الکترونیک و مارکت‌ پلیس آنلاین این است که مارکت‌ پلیس آنلاین نوعی سرمایه ‌گذاری تجارت الکترونیک است. در واقع تمامی مارکت‌ پلیس‌های آنلاین، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک هستند، اما همه پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، مارکت پلیس‌ آنلاین نیستند.

دراینجا می توانیم با مطالبی که در اختیار شما قرار می دهیم، سردرگمی بین فروشگاه آنلاین و مارکت پلیس را برطرف کنیم.

فروشگاه آنلاین یک فروشگاه اینترنتی (وب‌ سایت یا اپلیکیشن) است که در آن یک شرکت یا فرد کالا یا خدمات خود را معامله می‌کند. به‌همین‌ دلیل است که مارکت‌ پلیس گاهی اوقات به‌ عنوان یک فروشگاه آنلاین نیز شناخته می‌شود.

در مقابل، یک فروشگاه آنلاین تنها یک شرکت واحد مانند زارا، اپل یا نایک است که محصولات خود را به‌صورت آنلاین و از طریق فروشگاه اینترنتی خود به فروش می‌رساند.

درحالی‌ که، مارکت ‌پلیس جایی است که شرکت‌های متعدد، کالا‌ها و خدمات متنوعی را به خریداران می‌فروشند.

هدف مارکت ‌پلیس این است که فروشندگان، محصولات و خدمات خود را از طریق یک پلتفرم چند فروشنده‌ای تبلیغ کنند و ترافیک بالاتری از مشتری را به وب‌ سایت بیاورند.

یک مارکت‌ پلیس بر برند خود تمرکز کرده و سعی می‌کند از بازدید‌ها و کمیسیون‌های فروش درآمد کسب کند.

نقش یک مالک مارکت‌ پلیس، گرد هم آوردن فروشندگان و مشتریان مناسب برای هدایت فروش از طریق یک پلتفرم چند فروشنده‌ای است.

در مارکت‌ پلیس، فروشندگان مکانی برای دیده شدن و فروش محصولات خود دارند و صاحب مارکت‌ پلیس در ازای هر فروش پورسانتی از فروشنده دریافت می‌کند. اما، فروشگاه آنلاین، فروشگاهی است که فروشنده محصولات خود را به‌ صورت آنلاین در آن به فروش می‌رساند و تمام بازاریابی و عملیات فروش توسط شرکتی که صاحب وب‌ سایت و محصولات است مدیریت می‌شود.

برخلاف صاحبان فروشگاه‌های آنلاین، صاحبان مارکت‌ پلیس‌ها مالک موجودی‌هایی نیستند که درپلتفرمشان می‌فروشد. بنابراین، مالک مارکت ‌پلیس، جنبه عملیاتی‌ تر کسب‌ وکار را به فروشندگان واگذار می‌کند و خود بر ارتقای نام تجاری‌ اش در بازار با هدف هدایت ترافیک به پلتفرم و تبدیل بازدید‌های سایت به فروش تمرکز می‌کند.

مزایای استفاده از مارکت‌ پلیس آنلاین چیست؟

مزایای مارکت پلیس انلاین

پس از شناخت مارکت پلیس یک سوال که خیلی مطرح می شود این است که چرا باید محصولات خود را دریک مارکت پلیس آنلاین بفروشیم؟ مارکت پلیس ها زندگی ما را آسان تر کرده اند. برای اینکه به مزایای مارکت پلیس ها پی ببریم به این موضوع دقت کنید که روزانه برای استفاده از چه تعداد خدماتی مانند تحویل آنلاین غذا ، اشتراک گذاری سفر، پخش ویدیو و موسیقی و… استفاده می کنید.

مزایای مارکت پلیس

  1. خرید و فروش کالا‌ها و خدمات را بسیارساده و مقرون به صرفه و سریع می کند.
  2. به شرکت‌ها و فروشندگان اجازه می‌دهد تا تجارت خود را بین‌المللی کنند.
  3. تجارت 24 ساعته و 7 روزهفته را به طور آنلاین تضمین می‌کند.
  4. فروش آنلاین محصولات نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی مقرون‌ به‌ صرفه ‌تر است.
  5. خریداران می‌توانند قیمت پایینی دریافت کنند و از تخفیف‌های مختلف برخوردار شوند.
  6. در دسترس بودن، سطح موجودی و قیمت‌ها شفافیت ایجاد می‌کند.
  7. ساختن یک مارکت‌ پلیس آسان و راحت است.

مارکت‌ پلیس‌ها معمولا بزرگتر از فروشگاه‌های آنلاین هستند، زیرا فروشندگان زیادی با کاتالوگ کالا‌ها و خدمات دارند؛ بنابراین موجودی گسترده‌ تری نیز دارند. برخی از افراد ممکن است فکر کنند مدیریت مارکت‌ پلیس به‌ دلیل اندازه بزرگتر آن‌ها چالش برانگیزتر است؛ اما این تصور لزوما درست نیست. زیرا فروشگاه‌های آنلاین لازم دارند تا سرمایه‌ گذاری قابل ‌توجهی در خرید و نگهداری سهام داشته باشند و کنترل و مدیریت کاتالوگ‌های فروشندگان معمولا جزء وظایف فروشندگان است. این بدان معناست که مارکت‌ پلیس‌ها دارای طیف وسیع‌ تری از کالا‌ها با هزینه کم ‌تر در مدیریت آن‌ها نسبت به همتایان خود هستند.

معایب مارکت پلیس

  • مدیریت، به‌خصوص اگر مارکت ‌پلیس بزرگ باشد، مشکل است.
  • پیش‌ بینی کیفیت محصول یا خدمات دشوار است.
  • فروشندگان گاهی اوقات از آزادی کامل برخوردار نیستند.
  • رقابت داخلی و خارجی گسترده است.

همانطورکه متوجه شدید مارکت‌ پلیس‌ها در مقایسه با آنچه که ارائه می‌دهند، دارای تعداد بسیار محدودی از معایب هستند. پس اگرهرمارکت‌ پلیسی بتواند بر معایب غلبه کند، تقریبا مطمئن است که موفق و پرطرفدارخواهد بود.

عدم نیاز به بودجه و سرمایه بالا

یکی از بزرگترین مزیت هایی که راه اندازی یک مارکت پلیس دارد میزان سرمایه گذاری پایین آن می باشد. در این پلتفرم قرار نیست شما کالایی را خریداری کنید و هزینه‌ ای برای نگهداری آن بپردازید. پس وقتی صحبت از این می شود که مارکت پلیس چیست، اولین چیزی که به چشم می‌آید، عدم نیاز به سرمایه زیاد است. این ویژگی باعث جذابیت مدل کسب‌ وکار مارکت پلیس برای افراد گوناگون شده است.

مارکت‌ پلیس‌ها مقیاس‌ پذیر هستند

درواقع مقیاس‌ پذیری مارکت ‌پلیس‌ها به این معنی است که در صورت نیاز به راحتی می توانید آن ها را ارتقا یا گسترش دهید. به همین دلیل بسیاری از فروشندگان این مارکت ها را دوست دارند. فن آوری هایی وجود دارند که در ایجاد و توسعه مارکت پلیس ها به مردم از همان ابتدا کمک می کند. دلیل اینکه بسیاری از شرکت های بزرگ مقیاس پذیر هستند این است که آن ها مالک کالا و محصولاتی که می فروشند یا می خرند و یا حتی خدماتی که به کارکنان خود می دهند نیستند.

برخی از اهداف مارکت‌ پلیس‌ها

آشنایی با مارکت پلیس ها چه آنلاین و چه سنتی به شما کمک می کند که بدانید مارکت ها چه اهدافی را درزمان کوتاه یا بلند مدت به دست می آورند.معمولا اهداف شبیه به هم برای کسب و کار و ساختار خود دارند.برخی این اهداف عباتند از:

گردآوری خریداران و فروشندگان

هدف اصلی مارکت ‌پلیس‌ از یک موضوع سرچشمه می گیرد که فضایی داشته باشد تا مشتریان یا خریداران بتوانند در آن کالا یا خدماتی را برای خرید انتخاب کنند و فروشندگانی که کالا یا خدمات را در اختیار دارند، بتوانند محصول خود را در آن بفروشند.

تسهیل ارتباطات

یکی دیگر از اهداف بسیار خوب مارکت‌ پلیس‌ها، آسان کردن تجارت با توجه‌ به زمان و تلاش است. ایجاد ارتباطات تجاری آسان‌ تر به ‌ویژه در چشم‌ انداز آنلاین تجارت مارکت‌ پلیس‌، موضوعی بسیار مهم است.

ایجاد فرصت‌های جدید

در واقع با پیشرفت‌های تکنولوژی از جمله اینترنت، مارکت‌ پلیس‌ هم همواره درحال پیشرفت است. هر مارکت‌ پلیسی‌ در تلاش است تا به نوآوری خود ادامه دهد و راه‌های جدیدی برای موثرتر کردن خرید و فروش را بیابد.

کمک به کسب‌ وکارها

در هر مارکت ‌پلیسی، فروشنده در تلاش است تا پول بیشتری به ‌دست آورد، درحالی‌ که خریدار در جستجوی کالا یا خدمات با قیمت و مشخصات مناسبی است که به آن نیاز داشته و قصد خرید آن‌ را دارد.

برخی از نمونه‌های محبوب مارکت‌ پلیس عبارت‌ اند از:

Amazon , Ebay , Ape stor , Alibab,  Steam

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان

افتخار میکنیم میزبان بهترین ها هستیم