استانداردهای حمل‌ و نقل جاده‌ای

حمل ‌و نقل یکی از مهم‌ترین بخش‌های تجارت بین‌المللی است که توسط روش‌های مختلف صورت می‌گیرد. حمل ‌و نقل جاده‌ای یکی از قدیمی‌ترین روش‌های این امر است که قوانین و ضوابط خاصی دارد. در واقع این ضوابط و قوانین راهنمایی برای حمل بهتر بارها و انتقال آن‌ها به مقصد در نظر گرفته می‌شوند. در این مقاله از دانا حمل ما در رابطه با استانداردهای حمل ‌و نقل به بحث می‌نشینیم پس با ما همراه باشید.

استانداردهای حمل‌ و نقل در جاده

همان‌ طور که می‌دانید در سال‌های اخیر با افزایش چشمگیر استفاده از حمل ‌و نقل در جاده روبه‌رو هستیم. به‌ همین‌ منظور قوانین و استانداردهایی به‌ عنوان یک راهنما برای رانندگان و کارفرماهای شرکت‌های معتبر وضع شد که در جهت افزایش امنیت و سلامت بارها نقش بسزایی دارد. این قوانین در سه دسته استاندارد ایمنی حمل ‌و نقل جاده‌ای ISO 39001 ، تجهیزات لازم برای خودرو و مدارک مورد نیاز رانندگان قرار می‌گیرند که در ادامه هر یک را کامل توضیح می‌دهیم.

استاندارد ایمنی حمل ‌و نقل جاده‌ای ISO 39001

یکی از مسائل مهم در جهان ایمنی حمل ‌و نقل جاده‌ها است. در هر سال بر اثر تصادفات جاده‌ای طبق تخمین‌های زده ‌شده حدود ۳/۱ میلیون انسان کشته می‌شوند و بیست تا پنجاه میلیون نفر آسیب می‌بینند. برای کمک به کاهش شیوع و خطر صدمات مربوط به حمل ‌و نقل در جاده‌ها استاندارد ISO39001 فراهم شد. اعمال این استاندارد در سازمان‌های دولتی و خصوصی که در حال تعامل جاده‌ای هستند الزامی است. در ایجاد تصادفات جاده‌ای عوامل مختلفی دخیل هستند اما این استاندارد با بهره‌گیری از مداخلات سیستماتیک و مبتنی بر شواهد به میزان زیادی آسیب‌دیدگی‌ها را کاهش می‌دهد. اگر سازمان شما از سیستم‌های مدیریتی چون ISO9001 یاISO1400  برخوردار است به ‌راحتی می‌توانید برای بهینه‌سازی عملکرد خود ISO39001 را ادغام کنید.

رعایت نکات زیر برای بهره‌مندی از نظام مدیریت ایمنی حمل ‌و نقل جاده‌ای یا ISO39001 کافی است:

  • نظام مدیریت ایمنی ترافیک جاده‌ای را پایه‌گذاری کرده و نسبت‌ به اجرا و بهبود آن توجه داشته باشید.
  • با این استاندارد جهانی به آشکارسازی انطباق خود با نظام مدیریت ایمنی ترافیک جاده‌ای اقدام کنید.
  • از انطباق حمل ‌و نقل در جاده‌ کشور خود با نظام مدیریت ایمنی ترافیک جاده‌ای اطمینان حاصل کنید.

همچنین به ‌عنوان یکی از شرکت‌های معتبر حمل ‌و نقل به نکات زیر نیز عمل کنید:

  • تعداد تصادفات، تلفات و مجروحان حوادث حمل ‌و نقلی مشاهده و ارزش‌گذاری شوند.
  • گزارش مبنی ‌بر روند بهبود متوالی ایمنی ترافیک ارائه شود.
  • همچنین حوادث مرتبط با ایمنی ترافیک جاده‌ای مشاهده و ارزش‌گذاری شوند.

استانداردهای حمل‌ و نقل در جاده

تجهیزات مورد نیاز برای خودرو

تمامی رانندگان بر اساس استانداردهای حمل ‌و نقل جاده‌ای موظف‌اند تا تجهیزات جانبی را برای خودرو فراهم کنند و باید در طول سفر جاده‌ای همراه آن‌ها باشد. از جمله مهم‌ترین تجهیزات شامل موارد زیر است:

لاستیک‌های مناسب آجدار

استاندارد و متناسب بودن تمامی لاستیک‌ها با وزن خودرو لازم است. در صورتی ‌که از لاستیک‌های کوچک‌تر یا بزرگ‌تر استفاده کردید از سفر شما ممانعت می‌گردد. کاربرد لاستیک‌های توپر برای وسیله نقلیه و مسافربری غیرمجاز است.

تاخوگراف

تاخوگراف نام یک دستگاهی است که سرعت وسایل نقلیه و مدت کار راننده و مسافت طی‌ شده در واحد زمان را هنگام حمل ‌و نقل در جاده به راننده اطلاع می‌دهد. برای وسایل نقلیه باری و مسافری مجهز بودن به این دستگاه طبق ماده ۶۰ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی و ماده ۴ آیین‌نامه حمل‌ و نقل بار جز الزامات است.

کپسول آتش‌نشانی

نشان استاندارد در کپسول آتش‌نشانی به چشم بخورد و ظرفیتی بیشتر یا مساوی ده کیلوگرم داشته باشد. تأیید مهلت اعتبار آن توسط سازمان‌های مسئول لازم است.

جعبه کمک‌های اولیه

تقریباً اکثر ما با این جعبه آشنایی داریم. در این‌ جعبه تمامی لوازم مورد نیاز برای کمک‌های اولیه درمانی به شخص مصدوم گردآوری ‌شده است.

زنجیرچرخ

تمامی خودروهای باربری بر اساس استانداردهای حمل‌ و نقل در جاده‌ در فصول سرد باید از تعداد لازم زنجیرچرخ بهره ببرند.

تجهیزات علائم ایمنی

علائم ایمنی که شامل چراغ چشمک‌زن، مثلث سبزرنگ و. . . می‌شوند به ‌منظور هشدار دادن به سایر وسایل نقلیه در هنگام بروز تصادفات یا خرابی به کار برده می‌شوند.

مدارک مورد نیاز برای رانندگان

بسیاری از کسانی که در حوزه حمل ‌و نقل جاده‌ای فعالیت دارند به اطلاع از مدارک لازم برای رانندگان نیاز دارند. گواهینامه و بیمه شاید نیازهای اولیه یک راننده برای این امر باشد اما کار در حوزه حمل بار نیاز به فراهم‌آوری مدارک دیگر دارد. شما به‌ عنوان یک راننده حمل‌ و نقل عمومی جاده‌ای علاوه بر گواهی‌نامه رانندگی و گواهی‌نامه بیمه شخص ثالث نیاز به اسناد و مدارک زیر دارید.

مهم‌ترین مدرک، دفترچه کار

برگ فعالیت شما دفترچه کار است که توسط پلیس به استناد ماده ۶ اصلاح قانون الزام درج شده‌ است. طبق قانون، تردد در جاده‌ها بدون همراه داشتن دفترچه کار غیرقانونی و ممنوع اعلام گردید. با رعایت نکردن این امر دفترچه شما به مدت شش ماه ضبط می‌شود.

کارت شناسایی هوشمند

این کارت شناسایی حاوی عکس بوده و به‌ منظور تسهیل در امر حمل ‌و نقل و شناسائی رانندگان بین‌شهری و کنترل آن‌ها صادر می‌گردد. اگر در حوزه حمل ‌و نقل فعالیت دارید در زودترین فرصت به سازمان استان خود مراجعه کنید و با تکمیل پرسش‌نامه کارت شناسایی خود را دریافت کنید.

کارت وابستگی

این کارت تعیین‌کننده تعلق وسیله نقلیه به یک شرکت است. اقدام به اخذ آن برای حمل‌ و نقل جاده‌ای صورت می‌گیرد.

کارت صحت و سلامت جسمی و روحی

در صورتی ‌که یک شرکت به راننده بدون کارت صحت و سلامت جسمی و روحی بار تحویل دهد برای برخورد قانونی به کمیسیون معرفی می‌گردد. پس با مراجعه به وزارت بهداشت و درمان به دریافت آن اقدام کنید.

از دیگر مدارک می‌توان به ناوگان حمل ‌و نقل و دفترچه مدت کار و بازرسی سرعت اشاره کرد که در مورد اول مشخصات وسیله نقلیه بیان شده ‌است و صرفاً برای طرح آماری لازم می‌گردد و مورد دوم برای رانندگان واجد شرایط بخش مسافربری لازم است.

سخن آخر

برای حمل‌ و نقل ایمن محصولات و رانندگان از مبدأ به مقصد رعایت استانداردهای حمل‌ و نقل جاده‌ای جزء الزامات است. این نکات ساده اما کاربردی شما را به ‌سلامت به مقصد می‌رساند. امید است با مطالعه این مطلب از سایت دانا حمل در راستای فهم هر چه بیشتر استانداردهای حمل‌ و نقل جاده‌ای کمکی به شما خوانندگان عزیز کرده‌ باشیم.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان

افتخار میکنیم میزبان بهترین ها هستیم